Potravinářská inspekce varuje spotřebitele před klamavými obchodními praktikami v rámci tzv. direct marketingu

InfoZprávy vloženo: 03. 03. 2017


02. 03. 2017 -  Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) varuje spotřebitele před nekalými obchodními praktikami některých společností využívajících tzv. „direct marketingu“. Jde o nabídky produktů (např. doplňků stravy) prostřednictvím inzerce v tisku, webových stránek, e-mailu, poštou či telefonicky.

Inspekce v minulosti registrovala a nadále registruje množství opakujících se podnětů ke kontrole od spotřebitelů, kteří udávají, že jsou nuceni platit za produkty, které si neobjednali, nebo se cítí podvedeni nepravdivými tvrzeními v inzerátech, kvalitou produktů, nebo neposkytnutím slibovaných benefitů, např. výher za předchozí objednávky.

Šetření podnětů ze strany SZPI potvrdilo v několika případech použití nekalých obchodních praktik. Např. inzerát (v tisku, na internetu) nabízí „kupon na bezplatnou zkoušku“ produktu, ve skutečnosti je ale spotřebitel nucen uhradit část zboží a „náklady na expedici“.

V rámci dalšího druhu klamavé obchodní praktiky je spotřebitel informován o výhře poměrně vysoké finanční částky pod podmínkou, že si objedná minimálně jeden výrobek. Avizovanou výhru ale neobdrží i při splněné této podmínky.

SZPI se v řadě případů podařilo prokázat pochybení klasifikovaných jako klamavá obchodní praktika, nevyhovující označení výrobků, nebo nesplnění ohlašovací povinnosti a zahájila s kontrolovanými osobami správní řízení o uložení pokuty.

Inspekce spotřebitelům doporučuje maximální obezřetnost i v případě telefonických hovorů, směřujících k nabídkám či přímo objednávkám produktů. Je třeba upozornit, že nový občanský zákoník připouští uzavření ústní dohody i po telefonu (ústní forma distanční smlouvy), k čemuž v praxi nezřídka dochází. A to často i bez toho, aby si spotřebitel uvědomil, že takovou smlouvu právě uzavírá. Zákazník někdy navíc během krátkého rozhovoru nedomyslí důsledky všech často v rychlosti sdělených informací či pravidel objednávky. Společnosti si telefonní hovory obvykle nahrávají a ty jim pak slouží jako důkazní materiál potvrzující objednávku, která je dle zákona zcela legitimní.

Obecně lze rovněž spotřebitelům doporučit, aby přistupovali se zdravou mírou opatrnosti k obchodním nabídkám za podezřele výhodných okolností, obsahující výrazy jako  „bezplatná zkouška“ nebo „zdarma“.

Na webových stránkách SZPI spotřebitelé naleznou informace o zásadách bezpečnosti a prevence při nákupu na internetu a po telefonu. Je zde k dispozici i průběžně aktualizovaný seznam rizikových webových stránek.

Inspekce se hodlá i nadále a v nesnížené intenzitě věnovat monitoringu a kontrole této specifické formy prodeje.



Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva - tiskový mluvčí, tel.: +420 542 426 633

logo Agrární komora ČR

Delegáti 29. sněmu, zvolili nového prezidenta Agrární komory ČR,
Ing. Jana Doležala více zde


Odebírejte e-mailem denní nebo týdenní přehled zveřejněných zpráv.

czech-agro-komodite.cz

Pro dnešní den není žádná anketa definována.
Nová anketa se připravuje.

Praha Liberecký Olomoucký Zlínský Plzeňský Ústecký Karlovarský Moravskoslezský Středočeský Vysočina Pardubický Kralovehradecký Jihočeský Jihomoravský

AGRÁRNÍ KOMORA V KRAJÍCH

Praha | Středočeský | Plzeňský | Jihočeský | Karlovarský | Ústecký | Liberecký | Královéhradecký | Pardubický | Vysočina | Jihomoravský | Zlínský | Olomoucký | Moravskoslezský

Reklama zavřít
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama

IČO: 47674768
DIČ: CZ47674768
datová schránka: guzadjj


  +420 296 411 180
  sekretariat@akcr.cz
  Mapa jak k nám

Ochrana osobních údajů

Agrární komora České republiky podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Česko. Creative Commons License. Tiskové a elektronické šíření informací z webových stránek Agrární komory České republiky je možné pouze s uvedením zdroje. Copyright © 2005-6 Agrární komora České republiky Creative Commons License

Copyright © 2010-2022 - AK ČR | vyroba-www.cz